Sunday, January 10, 2010

Jeg er forelsket i en svensk dame



Første gang jeg traff henne var i det herrens år 2000, da jeg bodde i det fryktede Bygdøy Allé 90 sammen med min kjære Mikkel, som slett ikke satt og skrev. Jeg fant henne på et støvete bibliotekbord, og fikk en følelse av at hun var noe helt for seg selv. Siden har det vist seg at min kjærlighet til Anna Bergenstrøm gjør seg gjeldende på de merkeligste tidspunkter, men høyest elsker jeg henne om morgenen. Don't blame it on the sunshine, blame it on the scones...

Oppskrift: Sydney-scones (Anna Bergenström)
4 1/2 dl hvetemel (pluss litt til utbaking)
2 ts bakepulver
Rosiner etter ønske
1 krm salt

1 1/2 dl fløte
1 1/2 dl vann

Bland det tørre, hell over det våte og rør sammen. Hell deigen på melete benk, del i to, form til to leiver som er cirka to centimenter tykke. Legg på smurt bakeplate. Skjær et kryss med en melete, sløv kniv i hver av leivene. Sett i forvarmet ovn (225 grader) i cirka 15 minutter. Avkjøl litt på rist. Bryt hver leiv fra hverandre i fire deler.

Serveres med varsomhet ved inntak av monsunkaffe på ufornuftige lørdager, når mor er på besøk eller som valium i hveteform.

1 comment:

Gunn Beate said...

Nå har jeg bakt, og dette er de beste sconesene jeg har smakt. :) Takk!