Tuesday, June 08, 2010

Lori lager ting hun ikke kan: Kald avokadosuppe med reker og gressløk


Kjære Linn FB og Nina HB! Det begynte med to ting:

1. Sultanen på Lilleborg (han som alltid lurer meg til å kjøpe rare ting med rare navn som kan brukes til rare ting) hadde tilbud på avokado, og de var, i motsetning til vanlig, ikke harde som betong. Veldig fin kombinasjon, særlig for folk som ikke er så glade i å planlegge, eller rettere sagt ombestemmer seg. Normalt må jeg jo kjøpe avokade to, tre dager før jeg skal bruke den, rett og slett for at den skal bli moden nok. Når avokadoen er moden er jeg lei.
2. Hvor mye må en stavmikser egentlig koste? Jeg har gått forbi en på Rema 1000 på Torshov i noen uker nå, og de gale menneskene skal ikke ha mer enn 149 kroner for den. Det er jo nesten gratis det, for noe som faktisk må plugges til en stikkontakt i veggen??? Om det er noe muffens med den gjenstår å se, for nå har jeg i allefall kjøpt den lille jævelen.

Ta disse to tingene og slå dem sammen med det faktum at jeg skulle få besøk av Frøken Aslaksen, den yngste, som simpelthen elsker avokado og selv er en jævel på guacamole, og du får selvsagt en avokadosuppe.

Nå har jeg ikke allverdens erfaring med å begå slike,nærmere bestemt ingen, men jeg har slikt å gjøre, slikt å føre så Google fører vel den?? Etter litt vingling mellom oppskrifter falt jeg på en fusionmetode (FOR en overraskelse...) basert på KK.nos oppskrift og Nrk.no sin, faktisk.

Dette trenger du:
4 dl avkjølt kyllingbuljong
4 modne avokadoer
1 dl yoghurt naturell
saften av en halv sitron
1/4 ts chilipulver
Salt og pepper
Pillede reker og hakket gressløk til garnityr

Slik gjør du:
Løs opp kyllingbuljongen i kokende vann. Hell buljongen over i en beholder og avkjøl i vannbad. Del avokadoene i to, ta ut steinene, og skrap ut kjøttet. Ha i sitron og chil. Mos med stavmikser, food processor eller annet artig maskinelt utstyr. Rør inn kyllingbuljong og yoghurt naturell. Smak til med salt og pepper. Serveres avkjølt med pillede reker og hakket gressløk. Og så sier min svenske heltinne Anna Bergenstrøm i både "God mat" og "Under valnøttreet" at avokadosuppe kan stå MAX en time fra avokadoen er skrelt til servering, ellers blir fargen mørk og skummel, omtrent som innlandet i Aust Agder vil jeg tro.

Supersvenskens bonusråd får du her:
En annen ting Anna B sier er at du gjerne må servere suppen lunken, eller lun som proffene liksom kaller det, hvis du heller vil. Da lar du bare være å avkjøle buljongen før du blander suppen. Men! Avokadorøren må ikke koke. Bare så det er sagt. Da kan det visst skje Unevnelige Ting.


Hvis resultatet blir godkjent av Det Fornemme Besøket, skal jeg legge ut et bilde av henne som spiser den. Hvis ikke gir jeg faen. Ok?

4 comments:

Nina Hjorth Brekke said...

En fryd å lese , som alltid!!
gleder meg til å prøve denne lekkerbisken ♥
- og vææær så søt å poste bildene av dere & suppen ♥♥♥

klemmer fra meg & din hjemby

Linda Joachime said...

Åh, snille deg! Du er så søt. TUSEN TAKK! Jeg liker å støte på deg, både her og i Urheia :-D

Gunn Beate said...

:D hurra for deilig innlegg med deilig stil og språk. Du er knall.

Linda Joachime said...

Hurra for snille, Gunn Beate!