Tuesday, June 22, 2010

Den utmerkede herr Vilhelmsens Thai Beef-salat med hjemmelaget teriyakisaus



Det var en gang en fredag i nattens mulm og mørke at min sjef, den sølvpaljettbesatte virvelvinden, leide meg ut av kontoret for å stappe i meg champagne for sjelefredens skyld. Det ble både et og fire glass i hennes fromme Frogner-palass før hun dyttet meg ut av døra for å ta meg med på en mørk og fin fest på andre siden av elva (min side, med andre ord). Og for et utmerket selskap som der åpenbarte seg! Et slags nirvana av mennesker som virker, marsipan som gjør deg mør, kaffe som får deg til å gråte av glede og musikk som gjør livet uendelig lett å leve.

Når slike mennesker så siden fyller runde år følte jeg trang til å i det minste forsøke å bidra med noe, så igjen hørte jeg meg selv si: Kanskje jeg kan lage en thai beef-salat til den asiatiske sommerbuffeten?

Som jo er et mer en middels toskete forslag tatt i betraktning av at de øvrige buffetkokker er ringerever i gamet og jeg faktisk aldri hadde lagd dette før. Jeg ble derfor intet mindre enn overlykkelig da jeg oppdaget at jeg hadde en oppskrift på dette liggende fra en bok som tidligere hadde utrettet mirakler både på den ene og den fjerde måten.

Så kjære Kong Øyvind Hjelle, takk for din "Gourmet for begynnere". Den virker bedre på nervene enn valium.

OBS: DENNE BOKEN ER PÅ SALG HOS HAUGENBOK NÅ! 99 LATTERLIGE KRONER! DET ER RAN! SLÅ TIL!
Den magiske oppskriften (16 hovedretter, eller 72 buffetporsjoner

DETTE MÅ DU HANDLE:
MARINADE: 4 dl soya, saften av 8 limer, 20 centimeter rød chili i skiver, 8 fedd hvitløk, 20 stjerneanis


BIFF: 8 biffstykker, ytrefilét á 200 gram (fra Strøm Larsen på Torshov, for å være presis, for der utretter de også mirakler + at slakterne er kjekke, unge og tatoverte, host), solsikkeolje til steking.

TERIYAKISAUS: 8 stk sitrongress, 400 gram fersk ingefær, 4 hvitløkfedd, 2 chili, 8 dl soyasaus, 400 gram brunt sukker, saften fra 16 lime, 8 limeblader, 8 ss fersk koriander

SALAT: 20 cm slangeagurk, 8 reddiker, 4 vårløk, 2 chili, 80 korianderblader, 2 pakker hjertesalat, diverse spirerer, 40-50 cashewnøtter, 40-50 makademianøtter

SLIK GJØR DU:
MARINADE:
Bland soyasaus og limesaft i en bolle som har plass til begge kjøttstykkene.
Snitt chilien og hvitløkfeddene i skiver og ha dem sammen med stjerneanisene oppi bollen.


BIFF: Bruk skarp kniv og lag noe hakk (2mm dype) på oversiden og undersiden av kjøttet. Lag gjerne kryssmønster, så trekker marinaden lettere inn.
Før biffene stekes gnir du kjøttet inn med solsikkeolje (ikke bruk smør under stekingen). Stek stykkene på høy temperatur til de får en solid brun skorpe på hver side. Legg deretter biffene i marinaden og la bollen stå i kjøleskapet en times tid, slik at kjøttet får trukket til seg smak før du skal skjære i det.

TERIYAKISAUS: Skyll og grovhakk sitrongresset. Skrell og grovhakk ingefæren og hvitløken. Grovhakk chillien. Ha soyasaus, limesaft, brunt sukker, chili, sitrongress, limeblader og ingefær i en kjele. Kok blandingen i 5 til 10 minutter, til den så vidt begynner å tykne og bli blank. Sausen må ikke bli for tjukk. Kjør blandingen godt, mens den er varm, i en blender eller stavmikser og hell sausen gjennom en sil. Ha i fersk, opphakket koriander til slutt.

SALAT: Skrell slangeagurken med en potetskreller eller liknende. Del agurken i to på langs og skrap ut frøene. Skjær agurken i tynne skiver. Skyll reddikene og skjær så tynne skiver som mulig. Skjær vekk rota på vårløken og ta av de ytterste grønne bladene. Snitt vårløken på skrå. Fjern frøene fra chilien og snitt i tynne skiver. Fjern de groveste stilkene på korianderen, bruk ellers hele blader.

ANRETNING: Hent biffen fra kjøleskapet og skjør den i så tynne skiver du kan. Skjær gjerne litt på skrå for å få størrelse på skivene. Biffen skal nå være rød inni og ha en salt skorpe utenpå (obs på at noen gjester ikke setter pris på rødt kjøtt, vurder om du vil steke det mer). Legg skivene flatt på et fat eller en stor tallerken. Bland alt det grønne - salat og spirer. Legg det grønne over kjøttet, og så, i følgende rekkefølge: reddik, vårløk og agurk. Strø nøttene på toppen. Ha over teriyakisausen til slutt, rett før servering.

Klapp deg selv ganske kraftig på skuldra mens du styrter et glass champagne og ser for deg de stående ovasjoner du vil motta for denne utmerkede retten.

No comments: