Monday, June 21, 2010

Lori lager ting hun ikke kan: Indisk ingefærcurry til 24 personer



Sannheten er jo den at jeg tidligere ikke har villet koke noe som helst. For en tid tilbake bestemte jeg meg omsider for å gjøre ryktet mitt som anti-husmor til skamme og kaste meg i det. Med varierende hell, vil jeg si. Med varierende hell. Dog er jeg blitt såpass tøff i trynet at jeg meldte meg frivillig til å lage mat i min mors femtiårsdag. Uten å tenke meg videre om. Allah.

Og jeg hørte meg selv si...
Dette i rent sjokk over at jeg ved juletider hadde laget noe som inneholdt både ingefær og spisskummen (som i motsetning til hva min lillesøster tror, ikke er en kjønnssykdom), for deretter å servere det til min salt og pepper-elskende mor og fått beskjed om at hun likte det. Så da hørte jeg meg selv si "Jo, selvsagt kan jeg lage dette til tjue personer". "Nei, det tror jeg virkelig ikke kommer til å bli noe problem".

Jadda.

Med angst skal man forberede seg
Så fulgte jo måneder med angsting og tenners gnissel, mørke drømmer om bakterierfloraer gone bad og bilder på netthinnen av en hel generasjon av Den Fryktede Karlsen-klanen i dokø. For det er en del ting som kan gå galt når man skal koke til mange. Jeg har valgt å kalle det Bedehus-kjele-syndromet.

Bedehus-kjele-syndromet = definitivt skumlere enn Kaptein Sabeltann
For når du koker i Bedehus-kjeler (gryter som rommer mer enn 7 liter, definisjon på egen regning) snakker vi mengder av mat. Den indiske curryen jeg hadde pådratt meg det kulinariske ansvaret for, rommet så mange fiffige ingredienser (til meg å være) at jeg så meg nødt til å lage den dagen før. Da må man avkjøle maten og varme den opp igjen ved servering. Men, for å si det slik: Her er det lett å ryke på en smell! Mattabben som sender gjestene rett på do! Dette kommer du til å angre på!

Et cetera.

Løsningen ble tre bokser fra GRANIT
For, store mengder mat er vanskelig å kjøle raskt, og vips har du skapt en giftbombe, ikke et herremåltid. Heldigvis kom en av mine mørkere bekjentskaper meg til unnsetning med tipset om å sette maten i vannbad for å avkjøle raskt. Jeg dro på Granit på Grünerløkka (svensk kjede som er spesialisert på oppbevaring, kjøkkenting og diverse), og betalte kun 79 kroner stykket for lufttette plastbokser à seks liter, og det med bærehank. Dermed kunne jeg (se BILDET) lage ferdig basiscurryen og steke opp kylling på fredag, for så å tilsette grønnsaker og fløte på lørdag. Se DET er hva jeg kaller massiv samling av husmorpoeng.


Maten ble til alt overmål spiselig. Tenke seg til. Og ingrediensene?

Her kommer de som perler på en snor:
12 gule løk
24 fedd hvitløk
18 toppede spiseskjeer revet ingefær
30 mellomstore tomater
6 ts chili
6 ts spisskummen (fortsatt ikke en kjønnssykdom)
6 ts gurkemeie
6 ts kajennepepper
12 ts paprikapulver
3 liter vann

+ 18 dl fløte
20 kyllingfileter
800 gram brokkoli
2 kilo gulrøtter
2 pakker kikerter

+ Cashewnøtter, yoghurt naturell, appelsin- og reddiksalat og hakket koriander til servering.

Jeg kunne selvsagt også fortalt at jeg ble så lettet da alt dette var over at jeg overdoset ørlite på bringebærsprit og fikk trang til å klemme en syrinbusk, men det har jeg av hensyn til mitt eget gode navn og rykte slett ikke tenkt til.

No comments: