Wednesday, April 29, 2009

Lykken er...


Champagne: "I drink it when I'm happy and when I'm sad.
Sometimes I drink it when I'm alone.
When I have company I consider it obligatory.
I trifle with it if I'm not hungry and I drink it when I am.
Otherwise I never touch it, unless I'm thirsty." - Lily Bollinger
Pellegrino: Italiensk farris som ikke er riktig så hissig, og som har verdens fineste grønne flaske. 
Søtet soyamelk: Jeg sluttet å drikke melk da jeg var 10. Melk er simpelthen ikke min venn. Men denne soyatingen, den virker veldig bra på alle morgenaktige kornblandinger. 
Usaltet setersmør: Lukten av smør som freser i pannen kan aldri erstatte noen olje.
Rød burgunder: Fransk, mørk og deilig.
Portvin: Min aller første ordentlige saus ble laget på denne. Sukk.
Stangekylling: Jeg hadde ikke spist kylling i Norge før jeg smakte denne, innså jeg. Fugl er ikke fugl!
Creme fraische: Med den i hus kan liksom ingen kleine ting skje.
Sellerirot: En rot liksom. Og koker du den sakte i stykker i melk smaker den som himmelen. Tenk det.
Egg: En fransk kokebok som jeg bare har hørt rykter om, lyder navnet "1000 måter å tilbrede egg". Og jeg kan fem?? Mye å gjøre i årene som kommer.
Fersk gjær: Den lukter så godt når den er fersk, og så dør den veldig fort så da må jeg forte meg å bake før det er for sent. Og det er bra. Ellers blir det ikke gjort. Jeg kommer aldri til å bli en stor baker. 

No comments: